Gudstjenesteverksted

18.04.2024
Alle som har eller ønsker å ha tjeneste knyttet til gudstjenester er hjertelig velkomne tirsdag 7. mai kl 20!

Kjære alle dere!

Og "dere" er faktisk ganske mange! Hver søndag er det mange frivillige som bidrar til at vi kan gjennomføre gudstjenestene våre. Noen har synlige oppgaver, som å lede, tale, synge, spille, lese tekster, ønske velkommen i døra, fortelle om skattekista eller dele ut nattverd. Andre har mer skjulte oppgaver, som å skru på miksepulten, få fram riktige sangtekster, be for gudstjenesten og for de som ønsker forbønn, sette fram blomster, tenne lys og koke kaffe.

Alle er viktige.

En gang i semesteret møtes gudstjenestelederne for å samtale om gudstjenestene og fordele søndagene kommende semester. Hver uke på stabsmøtet evaluerer vi gudstjenesten som var. Vi snakker også om gudstjenestene i Eldsteråd og andre formelle og uformelle settinger. Men vi må også snakke sammen om gudstjenestene, for dette er noe vi gjør sammen!

Derfor vil jeg nå invitere til gudstjenesteverksted.

Gudstjenesteverksted er for alle som bidrar på ulike måter i gudstjenestene, enten det er annenhver uke eller annethvert år. Og for de som kunne tenke seg en ny tjeneste, eller er nysgjerrig på å være mer delaktig i gudstjenestene. Det er for de som har hatt samme tjeneste i femti år, de som prøvd seg på mange ulike oppgaver, og for de som aldri har hatt en tjeneste i kirka før. Det er for åttiåringer og femtenåringer og de midt-i-mellom.

Hva er et gudstjenesteverksted?

Godt spørsmål! Det vet jeg egentlig ikke helt. Men jeg har noen tanker om hva vi ønsker at det skal inneholde. Kvelden kommer til å ha to bolker; en felles der alle som kommer er sammen og en del der vi deler oss opp i ulike tjenestegrupper.

I fellesdelen blir det viktig å løfte opp tanker og idéer vi alle har, som det er nyttig at vi er sammen om. Vi snakker om de ulike rollene, hvordan det praktisk er best å forberede en gudstjeneste, og om det nye planleggingsverktøyet vårt for gudstjenester, Planning Center Services. Mange av dere er allerede inne i dette verktøyet, mens andre ikke har hørt om det enda. Vi er i prosess med å innføre det, og har foreløpig tatt det litt i bolker med ulike tjenestegrupper.

Når vi deler i grupper vil innholdet nødvendigvis være ulikt. For de som har bildetjeneste er det nyttig å repetere programmet som brukes og gi hverandre tips og triks, for de som har søndagsskolen kan det være nyttig å snakke sammen om hva en søndagsskoleøkt skal inneholde, mens for kirkevertene kan det være nyttig å repetere brannvernrutiner? Alle tjenestegruppene kan også sette opp sine lister for høsten.

Kom ellers gjerne med innspill til hva dere tenker kan være nyttig for de ulike gruppene!

Trykk også gjerne "delta" på facebook-arrangementet!

Hilsen Tone Iren Lyseng,
eldste og administrasjonsleder